replica watches for men panerai replica watches replica panerai watches copy watches fake rolex
إصدار: العدد 207 الصادر في ديسمبر 2022 ارشيف الطريق
عيد الشكر في زمن التذمر والتنمر.. خطاب مفتوح للرئيس السيسي
  
[HL_Advert]
 
بحث متقدم
استطلاع الرأي هذا الشهر عن
ونعتز بمشاركتك الايجابية في هذا الاستطلاع
مدير التحرير/ ثروت صموئيل
تساؤلات حائرة!
Friday Dec/09/2022
11:17:35 AM
تعليق ارسل لصديق
 

 الاضطهاد


بقلم رئيس التحرير

د. ناجي يوسف


      ما أكثر الكلام عن الاضطهاد والمضطَهدين والمضطِهدين في هذه الأيام، وما أكثر المنظمات الحقوقية المدافعة عن المضطهدين تلك التي تعمل حقاً علي رفع الاضطهاد عن المضطهدين أو من تعمل علي تحقيق خططها وأغراضها الشخصية، وما أوسع الهوة بين رأي المسيحيين والمسلمين والحكومات في تعريفهم للاضطهاد والمضطهدين وما إذا كان هناك ما يسمى بالاضطهاد من الأصل. فالحكومات وخاصة العربية منها تنفي نفياً باتاً أن يكون المسيحيون مضطهدين في بلادهم ويدللون علي ذلك بأسماء شخصيات مسيحية معروفة في مصر والوطن العربي من رجال الأعمال الذين حباهم المولى تبارك اسمه غنى جزيلاً في مشروعاتهم وكيف أن هؤلاء عندهم الفرصة الكاملة لممارسة كل حقوقهم المشروعة دون ضغط أو اضطهاد، ولا يعلم إلا الله وحده كيف وصل هؤلاء الرجال إلي ما هم عليه، وكم من أساليب الاضطهاد وقعت عليهم حتى وصولهم إلي القمة المادية ثم كم من ملايين الجنيهات أنفقت في الرشاوى وشراء ذمم الكبار والصغار للحصول علي حقهم الشرعي.
      وحين تتضارب التعريفات والشروحات لكلمة أو حالة معينة تضيع القضية وتختفي الحلول ويصبح الأمر مثار جدل لفظي خاوي المحتوى ويبقى الحال علي ما هو عليه ويظل المضَطهد مضطَهداً والمضطِهد مضطِهداً.
      لذا قررت أن أبحث عن تعريف لكلمة "اضطهاد" في القواميس والموسوعات ومواقع الإنترنت لتوثيق ما يحدث في مصر والبلاد العربية ضد المسيحيين، والحق يقال أن المسيحيين في مصر ليسوا الفئة الوحيدة المضطهدة بل كل الفئات غير الإسلامية السنية هي فئات مضطهدة. وللإنصاف أيضاً والأمانة الصحفية أقول أن رجل الشارع العادي حتى من المسلمين السنيين يقع عليه نوع آخر من الاضطهاد، لكن تتفاوت طبيعة الاضطهاد وشدته ومدته من فئة إلي فئة حتى أن الاضطهاد الذي يقع علي أحدها يحسب رفاهية وحرية بالنسبة لما يحدث مع الفئة الأخرى، وواضح أن أسوأ وأشد وأطول نوع من الاضطهاد يقع علي فئة المسيحيين في الشرق الأوسط وخاصة بمصر.
      وإليك عزيزي القارئ ما توصلت إليه في بحثي عن تعريف لكلمة اضطهاد ومرادفاتها في القواميس والموسوعات، الاضطهاد هو:
     1-
 جهد الحكومة أو جماعة ما لإسكات أو إرغام مجموعة علي الطاعة والخضوع لها بكسرها القوانين الطبيعية والأخلاقية في البلاد.
      2- التمييز الديني أو العرقي بين جماعة وأخرى برفع أحدها وقمع الأخرى.
      3- إساءة المعاملة بسبب الاختلاف في الرأي أو الدين أو الأصل.
      4- المضايقات المستمرة.
     5-  محاولة إذلال شخص أو جماعة ما وخاصة إذا كانت ضعيفة وفي وضع يسهل تدميره.
      6- وضع شخص ما أو جماعة تحت ضغط نفسي أو عقلي أو بدني عن طريق إيذاء جسدي أو لفظي متكرر أو اقتحام مكان ما يضم فرداً أو جماعة لممارسة هذه الضغوط .
      عند قراءتي لهذه التعريفات الست لكلمة اضطهاد وكتابتها في هذا المقال فكرت أن أكتب بعدها عبارة "بدون تعليق" وأترك لك عزيزي القارئ أن تسرح بفكرك لتقرر بنفسك إن كان المسيحيون مضطهدين أم لا، وأترك لك استنباط أشكال الاضطهاد المختلفة ومعرفة طرق مواجهتها، لكن لإيماني أن أولئك الذين أغلقوا عقولهم عن التفكير السليم والذين كذبوا علي أنفسهم والمحيطين بهم بأن المسيحيين ليسوا مضطهدين وكذبوا لمدة طويلة حتى صدقوا أنفسهم وصدقهم من حولهم لا يصلح معهم سوى الدق علي عقولهم المتحجرة بمطرقة الحقائق حتى فتحها أو تكسيرها إن أمكن، لكي يفضح كذبها وغشها ومداهنتها وليها للواقع والحقائق الثابتة.
      والمجال هنا غير متسع للكتابة في هذه التعريفات الست والأمثلة والأدلة علي وجودها جميعاً بشتى الطرق والأنواع.
     1- جهد الحكومة أو جماعة ما لإسكات وإرغام مجموعة علي الطاعة والخضوع لها بكسرها القوانين الطبيعية والأخلاقية في البلاد، فمن القوانين الطبيعية والأخلاقية التي فطرنا الله سبحانه وتعالى عليها أن يختار الإنسان دينه وطريقة عبادته لربه وتواصله مع إلهه، وليس لإنسان آخر علي الأرض أن يملي عليه أو يرغمه أو يخضعه أو يتدخل بين الإنسان وربه بأي شكل من الأشكال، لكن ما نراه اليوم هو العكس تماماً فالمسيحي المصري محاط منذ طفولته بكل وسائل أسلمته من مدرسي المدرسة، إلي الكتب التعليمية، إلي البرامج الإذاعية والتليفزيونية والكتب والقصص والروايات المصممة خصيصاً لهذا الغرض، والويل لمن يعترض علي هذا الحصار الإسلامي. المدارس الثانوية والجامعات مليئة بالمجموعات الدينية المتحكمة في سير الطلبة من خلال اتحادات الطلاب والنوادي الدينية التي تنتهي بالمسيحي إما بالمجاراة والمحاكاة والانخراط والمشي مع التيار وإما بالانسحاب والانعزالية وكراهية التعليم والإسلام والمسلمين، فتتسع الهوة بين الاثنين.
      القوانين الوضعية والأخلاقية تحتم أن يكون هناك ميزان واحد يوزن به لكل فئات المجتمع، قانون موحد في العلاقات وممارسة الشعائر الدينية وبناء دور العبادة، هذا القانون الذي ما كان يستحق المناقشة في مجلس الشعب فهو بديهي لا ينبغي أن يختلف عليه اثنان لديهم من العقل والضمير والعدالة والمساواة أقل القليل، لكن لعشرات أو مئات السنين أسكتت الحكومات وأخضعت وأرغمت المسيحيين علي قبول قوانين مجحفة وغير عادلة وأجبرتهم علي الرضوخ للأمر الواقع حتى نسي المسيحيون حقوقهم واعتبروا ما تجود به الحكومات من فتات الحريات المتساقطة من مائدتها نعمة تشكر عليها المولى تبارك اسمه وكفى بالله وكيلاً.
      2- التمييز الديني أو العرقي بين جماعة أو أخرى برفع أحدها وقمع الأخرى، وما أكثر الأمثلة علي هذه النقطة بالذات، فإذا صعد مؤذن للصلاة والوعظ والإرشاد يصرخ في الناس في الأتوبيسات والقطارات ويجبرهم علي الاستماع إليه وأخذ ما يوزعه عليهم من مواد دينية إسلامية، اعتبر هذا نشراً للدعوة ودعا لفاعله الكل بالتوفيق والثواب، وإذا شارك مسيحي إيمانه بسيد الخلق المسيح يسوع تبارك اسمه مع مسيحي أو مسلم في همس وعلي انفراد اتهمته السلطات بالتبشير، والتبشير في عرفهم رجس من عمل الشيطان وأقل ما يعمل معه هو القبض عليه وتعذيبه حتى لا يعاود التبشير مرة أخرى.
    إذا اجتمعت فرق من الجماعات الإسلامية واخترقت خصوصيات الأماكن المخصصة للمكتبات المسيحية في معرض الكتاب الدولي بالقاهرة ووقفت تحاور المسيحيين والمسلمين فتمنع المسلمين من دخول المكتبات المسيحية وتفرض آراءها علي المسيحيين بداخل مكتباتهم اعتبرت السلطات الأمنية هذا أمراً طبيعياً يكافأ عليه القائمون به، أما إذا أجاب مسيحي عن سؤال ملتح أو محجبة عن شخصية السيد المسيح تبارك اسمه أو قدم له كتاباً يشرح له ما استفسر عنه اعتبرته السلطات الأمنية تبشيراً للمسلمين وجريمة تستحق العقاب تماماً كما حدث مع شابين مسيحيين في معرض الكتاب هذا العام، تم القبض عليهما وحبسهما وتعذيبهما وتهديدهما أن لا يفعلا هذا المنكر مرة أخرى. وغيرها من الأمثلة التي تحتاج إلي مجلدات لحصرها وتدوينها.
     3- إساءة المعاملة بسبب الاختلاف في الرأي أو الدين أو الأصل.
ثم
    4- المضايقات المستمرة. أما إساءة المعاملة والمضايقات المستمرة فيواجهها ويومياً كل طالب مسيحي من المرحلة الابتدائية إلي نهاية الدراسة الجامعية. المدرس المسيحي موضوع تحت المراقبة اليومية لئلا يشارك أفكاره مع الطلاب، الموظف المسيحي مستثنى من الترقيات والإكراميات والعلاوات إلا ما تحتمه الظروف الخارجة عن يد رئيسه. تقديرات الطلاب المسيحيين لا يمكن أن تتساوى مع أولئك الذين هم أقل منهم ذكاء ومثابرة ودراسة، التعيينات الجامعية قاصرة علي غير المسيحيين، القضاة ووكلاء النيابة وظائف تمتنع علي المسيحيين، بعض التخصصات الطبية لا يسمح بالحصول عليها للمسيحيين، وإن تجرأ أحد المسيحيين ودخل لدراسة أحدها لابد له أن يمضي مدة أطول من زميله المسلم للحصول علي شهادة التخصص، إن حصل عليها من الأصل. النساء والبنات المسيحيات في كثير من قرى الوجه البحري غير قادرات علي الخروج من ديارهن دون ارتداء الحجاب كالمسلمات، وإلا تعرضن لكل أنواع الإساءة والإيذاء.
     5- وضع شخص أو جماعة تحت ضغط نفسي أو عقلي أو بدني عن طريق إيذاء جسدي أو لفظي متكرر أو اقتحام مكان يضم فرداً أو جماعة لممارسة هذه الضغوط. وما أكثر الضغط النفسي أو العقلي الذي يعاني المسيحيون منه يومياً تقريباً، فإذا شاءت أقدارك أن تركب تاكسي لسائق مسلم وبمجرد أن يستشعر أنك غير مسلم فسيجبرك علي الاستماع للتسجيل الذي يكاد يسد أذنيك، والذي يذيع آيات مرتلة. وإذا أردت أن تتحدث في التليفون المحمول تجاهلك السائق وكأنه يقول لك "مش عاجبك انزل". هناك ظاهرة إذاعة سورة مريم وبعض الآيات التي تصف المسيحيين بالكفر لأنهم يؤمنون ويقولون أن المسيح ابن مريم هو الله أو أنه ابن الله. وعندها ستجد نفسك مجبراً علي الاستماع فلو حدث وطلبت من السائق أن يخفض الصوت لنظر إليك بغضب وأكثرهم لا يمتثلون لهذا الطلب. عندما تحاول مشاهدة واحد من البرامج التليفزيونية الدينية تجد من يطل عليك بما لا تريد أن تشاهد أو تسمع.
      إذا ذهبت إلي قسم البوليس للمطالبة بحق مغتصب، أو الإبلاغ عن ابنة مختطفة أو مختفية أو محاولة فك الاشتباك بينك وبين مواطن مسلم فأنت (واليعاذ بالله) من الخاسرين، فستجبر علي التوقيع علي ورقة بعدم التعرض للطرف المسلم، أو للابنة المختفية أو المخطوفة، وستجد نفسك في لحظات متهماً ثم مداناً ثم مطارداً بالرغم من أنك صاحب حق ضائع أو ابنه مختطفة. إذا كنت قسيساً في كنيسة فسيمر عليك رجل البوليس السري المعين لمنطقتك ليسألك عن من دخل كنيستك من كبار وصغار وكافة نشاطاتك ثم يأخذ المعلوم ويذهب ليعود لك في أقرب وقت ممكن.
      أما إذا أردنا أن نصلح من هذا الوضع الحقيقي لمسيحيي مصر والشرق الأوسط فعلينا أن نبدأ من وسائل الإعلام أولاً، لماذا لا يتعرف كل منا علي دين الآخر وتعاليمه من الإذاعات والتليفزيونات، لماذا يحاط المسيحيون بكل ما هو إسلامي طوال اليوم كل يوم، لدرجة أن أكثرنا قد حفظ سوراً كاملة من القرآن عن ظهر قلب، بينما لا يسمع المسلمون عن المسيحيين وعن معتقداتهم إلا كل ما هو مشوه وكاذب من أناس إما يجهلون ما هي المسيحية أو من مغرضين لا يقبلون العيش مع من يخالفهم في العقيدة والدين والآراء. لماذا لا يخصص وقت يومي في الإذاعات والتليفزيونات لبرامج مسيحية مسالمة هادفة لشرح ما هي المسيحية لغير المسيحيين، لماذا لا تبدأ الإذاعات والتليفزيونات بثها اليومي بدقائق من قراءات كتابية وأقوال السيد المسيح الذي يقول المسلمون أنهم يؤمنون به تماماً كما يؤمنون بنبيهم فهم لا يفرقون بين النبيين. أليس من الرائع أن يبدأ الإرسال بآيات من الإنجيل مثل: "أحبوا أعداءكم باركوا لاعنيكم صلوا لأجل الذين يسيئون إليكم.." أو "لا تهتموا بشىء بل في كل شىء بالصلاة والدعاء مع الشكر لتعلم طلباتكم لدى الله وسلام الله الذي يفوق كل عقل يحفظ قلوبكم وأفكاركم في المسيح يسوع". ألا تهدئ هذه الآيات والكلمات من أعصاب العباد المحترقة طوال اليوم وتعطيهم الأمل والرجاء في البركة والسلام طوال يومهم. ألا تزال السلطات مصرة علي عدم إعطاء مساحة من الوقت للبرامج الدينية المسيحية بالرغم من وجودها ودخولها كل بيت من خلال الستالايت والفضائيات، أليس من الرائع أن ينهي يومه بالاستماع إلي "الرب نوري وخلاصي ممن أخاف، الرب حصن حياتي ممن أرتعب". ألا يوضح هذا إذا أتيح في إذاعاتنا وتليفزيوننا أن الدولة تزن بنفس الميزان لكل مواطنيها. ألا يدفع المسيحيون الضرائب تماماً كما يدفع المسلمون فلماذا تؤخذ نقود المسيحيين للصرف علي البرامج الإذاعية والتليفزيونية الإسلامية ولا يصرف جزء منها علي برامج مسيحية. ألا يسمح التليفزيون المصري بشرح بعض الآيات الغامضة التي يعسر علي غير المسيحيين فهمها في برامج مسيحية لعدة دقائق يومية حتى يزول اللبس وتقترب النفوس من بعضها وحتى لا نعطي فرصة للمغرضين بإثارة الفتنة والاستمرار في الاضطهاد المسيحي. لماذا لا تخصص الحكومة المصرية إذاعة تسميها إذاعة الإنجيل الكريم كما هو الحال مع إذاعة القرآن الكريم، ألا يستحق أربعة عشر مليون مسيحي في مصر أن تكون لهم مثل هذه الإذاعة حتى لو طلب من المسيحيين تمويل هذه الإذاعة من أموالهم الخاصة دون الاعتماد علي مصادر الدولة، أليس اضطهاداً أن يُحرم المسيحيون في كل هذا ويمارس ضدهم كل هذه الأنواع من الضغوط ثم يتشدق المسئولون بأنه ليس هناك اضطهاد.
    
اللهم إننا نشكرك لأجل قضائك ونثق في عدالتك وحكمتك، اللهم إننا نرفع شكوانا إليك، ونحتمي من غضبك بك، ونسأل عفوك وغفرانك، اللهم أعطنا القوة علي تحمل الاضطهاد، والشجاعة علي المطالبة بحقوقنا، والصبر علي ما يحيط بنا فإنك وحدك السميع العليم يا رب العالمين آمين.

 
 
unknown
syxrwipnj@gmail.com
5/14/2021 8:29:48 AM
I not to mention my buddies have been checking out the best suggestions on your web page while immediately got a terrible suspicion I had not expressed respect to the website owner for those strategies. Those young boys appeared to be absolutely joyful to study them and already have in truth been taking advantage of them. We appreciate you truly being simply accommodating and then for using varieties of terrific topics most people are really desirous to discover. Our sincere regret for not saying thanks to you sooner. off-white http://www.offwhite.us.com
http://www.supplyyeezys.com
gktjukqeev@gmail.com
5/16/2021 1:59:09 AM
I simply had to thank you so much yet again. Im not certain the things that I wouldve done in the absence of the type of opinions contributed by you about this area. Entirely was a real depressing concern in my position, nevertheless noticing your well-written mode you processed it took me to jump over fulfillment. Extremely happy for the help and then believe you find out what an amazing job youre doing instructing men and women by way of your websites. I am certain you havent come across all of us.
http://www.supremeclothings.us.com
bhgdpckd@gmail.com
5/17/2021 6:04:32 PM
Thank you a lot for providing individuals with such a wonderful opportunity to read critical reviews from this blog. It can be so pleasing plus full of amusement for me and my office fellow workers to visit your website on the least 3 times weekly to read the new stuff you will have. And definitely, Im just actually motivated concerning the fabulous techniques you serve. Certain two points in this post are honestly the most efficient we have had.
http://www.jordan-retro.us.com
jdgaqrejm@gmail.com
5/19/2021 8:29:58 AM
I would like to point out my gratitude for your kind-heartedness giving support to men and women that absolutely need assistance with this one question. Your special commitment to passing the message across appeared to be quite interesting and have continually empowered people like me to attain their dreams. This insightful useful information means so much a person like me and still more to my colleagues. Best wishes; from each one of us.
http://www.jordanssneakers.us.com
wmmjml@gmail.com
5/21/2021 1:04:04 AM
I would like to show my gratitude for your kind-heartedness giving support to women who really want assistance with the area of interest. Your very own commitment to passing the message all-around became remarkably advantageous and has really enabled girls like me to achieve their targets. This insightful advice can mean a lot a person like me and still more to my office workers. Warm regards; from each one of us.
http://www.airjordansstore.com
nfuldqjcaa@gmail.com
5/22/2021 6:15:05 PM
My husband and i felt quite joyful that Ervin could conclude his analysis by way of the precious recommendations he got when using the weblog. Its not at all simplistic to just find yourself giving for free things that men and women have been selling. And we also figure out we have got the website owner to appreciate for this. The most important illustrations you made, the easy website menu, the relationships you give support to foster - its got all terrific, and it is leading our son and us feel that this idea is thrilling, and thats tremendously fundamental. Many thanks for all the pieces!
http://www.lebron18.net
ktzhjjbov@gmail.com
5/24/2021 10:22:35 AM
I am only commenting to make you know what a superb encounter my princess gained reading your blog. She picked up lots of things, which included what its like to possess an awesome teaching style to have the mediocre ones clearly fully understand various complicated subject matter. You really did more than visitors desires. Thanks for presenting the interesting, dependable, informative as well as easy tips on that topic to Jane.
http://www.jordansshoes.us.org
ktanrgsvza@gmail.com
5/26/2021 3:45:36 AM
I simply wished to say thanks once more. I am not sure the things I could possibly have sorted out in the absence of the recommendations provided by you on this theme. It was a real hard crisis for me, nevertheless being able to see the skilled approach you dealt with it took me to cry with delight. Extremely grateful for this support and thus have high hopes you comprehend what a powerful job that you are carrying out training the others with the aid of your webpage. I am certain you have never got to know all of us.
http://www.yeezy-500.us.com
bqpfapphsm@gmail.com
5/27/2021 9:07:33 PM
I as well as my buddies have already been going through the best ideas on your web site then at once came up with a terrible suspicion I had not thanked the website owner for those strategies. These people became for this reason very interested to see them and now have in fact been taking advantage of those things. We appreciate you really being quite accommodating and for making a decision on this sort of awesome ideas millions of individuals are really desirous to be informed on. Our honest regret for not expressing appreciation to you earlier.
http://www.shoesyeezy.com
qtmwjnabj@gmail.com
5/29/2021 2:03:26 PM
I not to mention my guys have already been looking through the nice guides found on the blog then suddenly I had an awful feeling I had not expressed respect to the site owner for those strategies. Most of the young boys appeared to be certainly passionate to see them and already have definitely been having fun with those things. Thanks for getting well accommodating and for deciding upon certain beneficial areas millions of individuals are really desirous to be aware of. Our own honest apologies for not saying thanks to you sooner.
http://www.golden-gooses.com
wdygwdpim@gmail.com
5/31/2021 5:54:24 AM
I must express some thanks to this writer just for bailing me out of such a incident. Right after researching throughout the world-wide-web and getting things which are not pleasant, I thought my life was well over. Being alive devoid of the solutions to the problems youve sorted out by way of your guide is a serious case, and those which might have in a wrong way damaged my career if I hadnt encountered your web page. Your good expertise and kindness in dealing with all the things was vital. Im not sure what I wouldve done if I hadnt encountered such a solution like this. Its possible to at this point look forward to my future. Thanks a lot so much for this skilled and result oriented help. I wont be reluctant to suggest the website to anybody who ought to have tips on this topic.
http://www.golden-gooses.com
pvxafhyb@gmail.com
6/1/2021 10:42:05 PM
I precisely desired to say thanks again. Im not certain what I would have handled without those creative ideas discussed by you on this subject. It truly was a traumatic concern in my view, however , taking note of your professional fashion you handled it took me to leap for fulfillment. Im just happy for the help and in addition sincerely hope you realize what a great job your are carrying out educating the mediocre ones thru a site. I am sure you havent met any of us.
http://www.kyrie-6.com
hxyntabquz@gmail.com
6/3/2021 7:05:48 PM
I intended to post you this bit of word to finally give thanks over again on your beautiful suggestions you have documented in this case. It has been certainly seriously generous with people like you giving without restraint just what a few people might have made available for an e-book to help with making some profit for their own end, mostly given that you might have done it if you wanted. These principles likewise served as the fantastic way to recognize that someone else have a similar dream just like mine to grasp a great deal more with reference to this issue. Im certain there are lots of more pleasurable occasions in the future for individuals who scan your site.
http://www.jordansshoes.us.org
ucjjwiasc@gmail.com
6/5/2021 1:09:21 PM
Thank you so much for giving everyone an extremely remarkable chance to read from here. Its always very enjoyable plus jam-packed with a great time for me and my office fellow workers to search your blog particularly thrice in one week to see the newest guides you have. And of course, I am also usually contented with your tremendous secrets you give. Selected 1 areas on this page are undoubtedly the most suitable I have ever had.
http://www.supremeoutlet.us.com
rxdbllsdok@gmail.com
6/7/2021 7:55:12 AM
I and also my guys have already been going through the nice things from your web site then before long developed a horrible feeling I never thanked the blog owner for them. The young boys ended up for that reason warmed to learn them and already have certainly been taking pleasure in those things. We appreciate you turning out to be quite accommodating and for going for this form of smart useful guides most people are really needing to know about. My honest regret for not expressing appreciation to you sooner.
  • Curry 1
  • Stephen Curry Shoes
  • curry one
  • kd shoes
  • KD 8
  • air jordan 11
  • kyrie 1
  • supra shoes
  • gucci shoes
  • supra shoes
  • Stephen Curry Jerseys
  • lebron shoes
  • Nike Huarache
  • Asics Shoes
  • kd shoes
  • Curry 1
  • kevin durant shoes
  • kyrie 1 shoes
  • Giuseppe Zanotti Shoes
  • kyrie irving shoes
  • kyrie shoes
  • kobe 10
  • irving shoes
  • kobe 10 shoes
  • Kanye West Shoes
  • kobe shoes
  • Kevin Durant Shoes
  • curry one
  • curry one
  • Curry Shoes
  • Baseball Bats
  • kobe bryant shoes
  • lebron james shoes
  • Asics Gel Kayano
  • Kanye Shoes
  • lebron 12
  • Curry One
  • nike lebron shoes
  • supra footwear
  • Nike Air Huarache
  • Nike Huarache
  • Asics Running Shoes
  • Kobe Shoes
  • Harden Shoes
  • KD Shoes
  • Under Armour Shoes
  • Curry Basketball Shoes
  • Curry Shoes
  • Harden Shoes Sale
  • Yeezy Shoes
  • Harden 1
  • Gucci Shoes Men
  • Nike Roshe Run
  • Curry Shoes MVP
  • Under Armour Shoes
  • Asics Shoes
  • Louis Vuitton Handbags
  • Roshe Run Shoes
  • Curry 2
  • curry one
  • Gel Kayano
  • KD 2016
  • James Harden Shoes
  • Roshe Run
  • Roshe Run
  • Air Huarache
  • Asics Gel
  • West Shoes
  • curry one
  • Nike Roshe Run
  • Curry MVP Shoes
  • KD Shoes
  • Stephen Curry Shoes
  • Roshe Run Women
  • supra skytop shoes
  • Cheap Asics Shoes
  • Nike Kevin Durant Shoes
  • Roshe Run Shoes
  • Stephen Curry 1
  • Roshe Run cheap
  • Curry 1 Shoes
  • Adidas Air Yeezy
  • Curry Jerseys
  • KD Shoes 2016
  • Curry Shoes
  • Cheap Gucci Shoes
  • Curry Shoes 2015
  • Stephen Curry Shoes
  • Harden 1 Shoes
  • James Harden Shoes
  • curry one
  • James Harden Shoes For Sale
  • Cheap Baseball Bats
  • Harden Shoes
  • Nike Roshe Run Shoes
  • Asics Gel
  • Kanye West Shoes
  • Stephen Curry Shoes
  • Asics Kayano
  • Kevin Durant Shoes
  • LV Handbags
  • Asics Gel Shoes
  • Nike KD 8
  • Roshe Run Shoes
  • Cheap Yeezy Shoes
  • Curry Shoes MVP
  • Discount Roshe Run
  • Giuseppe Zanotti
  • Air Yeezy Shoes
  • Cheap Stephen Curry Shoes
  • Curry Shoes
  • Stephen Curry Shoes
  • Cheap Curry Shoes
  • UA Curry Shoes
  • Cheap Huarache Run Shoes
  • Cheap Curry Shoes
  • Under Armour Shoes
  • Nike Shoes
  • Stephen Curry Jersey
  • Curry Shoes
  • James Harden 1
  • Baseball Bats For Sale
  • Under Armour
  • Roshe Run Online
  • Cheap KD 8
  • Under Armour Curry Shoes
  • Gucci Shoes Women
  • skytop shoes
  • salomon shoes
  • Stephen Curry Shoes 2015
  • Air Huarache
  • Louis Vuitton Bags
  • Curry Shoes
  • Salomon Trail Running Shoes
  • kobe x
  • Kobe 10
  • Nike Harden Shoes
  • Asics Running Shoes
  • Yeezy Shoes Sale
  • Salomon Running Shoes
  • Curry 1
  • Baseball Bats Outlet
  • Yeezy Shoes
  • LV Outlet
  • Cheap Harden 1
  • lebron james shoes
  • Huarache Run Shoes
  • Curry Basketball Shoes
  • Curry Jersey
  • Nike Huarache Shoes
  • KD 8
  • lebron shoes
  • kobe bryant shoes
  • Giuseppe Zanotti Outlet
  • kobe shoes
  • kevin durant shoes
  • Cheap Curry Shoes
  • Asics Gel Lyte
  • Trail Running Shoes
  • West Shoes
  • Baseball Bats Store
  • Huarache Shoes
  • Nike KD 8
  • Stephen Curry Shoes
  • Curry One Mvp
  • Running Shoes
  • Gucci Outlet
  • Stephen Curry 1
  • Curry Basketball Shoes
  • Curry 1
  • james shoes
  • nike lebron james shoes
  • Nike Harden Shoes
  • Cheap Curry Jersey
  • Asics Shoes
  • Air Yeezy Shoes Sale
  • Curry Shoes Outlet
  • Yeezy Shoes Sale
  • Air Huarache Shoes
  • Discount LV Bags
  • Stephen Curry Shoes UA
  • Cheap Nike Huarache
  • KD 8
  • Baseball Bat
  • kobe 10
  • kd 7 shoes
  • Louis Vuitton Outlet
  • kd 7
  • Giuseppe Zanotti Design
  • kd shoes
  • cheap Roshe Run
  • Asics Gel Nimbus
  • Stephen Curry Basketball Shoes
  • Roshe Run Sale
  • Giuseppe Zanotti Sale
  • Nike Kobe Shoes
  • Roshe Run Women
  • Gucci Outlet
  • Under Armour Basketball Shoes
  • Gucci Shoes Sale
  • Harden Shoes
  • Air Yeezy Shoes
  • Under Armour Store
  • Baseball Bats Sale
  • Air Yeezy
  • Roshe Run Men
  • Air Yeezy Shoes
  • Asics Shoes Women
  • Asics Gel Kayano
  • Discount KD 8
  • UA Curry Shoes
  • Huarache Shoes
  • Curry Shoes Store
  • Curry Jersey Sale
  • jordan 11
  • jordan retro 11
  • Curry basketball Shoes
  • retro 11
  • Curry 2 Shoes
  • nike jordan 11
  • Nike Air Yeezy Shoes
  • nike air jordan
  • Asics Gel Sale
  • Stephen Curry Jersey sale
  • jordan retro
  • air jordans
  • jordan 11 low
  • Curry Shoes
  • air jordan shoes
  • Discount Air Yeezy Shoes
  • curry 1
  • Stephen Curry Shoes
  • UA Curry Shoes
  • Under Armour curry one
  • James Harden Shoes
  • Stephen Shoes
  • New Curry Shoes
  • Steph Curry 1
  • Asics Shoes Sale
  • Nike Kevin Shoes
  • James Harden Shoes 2015
  • Harden Shoes 2015
  • Nike Roshe Run
  • Asics Shoes Men
  • Roshe Run
  • kobe 10 shoes
  • Stephen Curry Shoes
  • kobe shoes
  • kobe bryant shoes
  • Air Huarache Run
  • kevin durant shoes
  • Yeezy Shoes
  • kd shoes
  • kobe basketball Shoes
  • kobe bryant shoes
  • kobe shoes 2015
  • Nike Harden Shoes
  • Nike James Harden Shoes
  • Harden Shoes For sale
  • kevin shoes
  • Giuseppe Shoes
  • Harden Shoes Sale
  • durant shoes
  • Curry Shoes
  • Kevin Durant Shoes
  • kobe x shoes
  • nike kyrie 1
  • nike free shoes
  • nike free run
  • kd shoes 2015
  • kyrie shoes
  • kyrie irving shoes
  • kobe 10 shoes
  • lebron james jerseys
  • lebron jerseys
  • kobe 10
  • kyrie 1 shoes
  • Zanotti Shoes
  • Huarache Run Women
  • kyrie 1
  • nike free 5.0
  • nike free 5
  • kobe shoes
  • nike Yeezy Shoes
  • KD Shoes
  • kd 8
  • kobe jersey
  • Cheap kobe jersey
  • adidas rose shoes
  • derrick rose shoes
  • Giuseppe Zanotti Store
  • lebron james shoes
  • russell westbrook shoes
  • westbrook shoes
  • Huarache Run Men
  • russell shoes
  • Air Huarache Sale
  • jordan westbrook shoes
  • lebron james jersey
  • kyrie irving shoes
  • nike kyrie 1
  • Nike Huarache Sale
  • cheap kyrie 1
  • michael jordan jerseys
  • jordan jerseys
  • michael jerseys
  • kevin durant jersey
  • kd jersey
  • kevin jersey
  • kobe bryant jerseys
  • kobe bryant jersey
  • james jerseys
  • cheap lebron jerseys
  • d rose shoes
  • rose shoes
  • lebron james jerseys
  • lebron jersey
  • james jersey
  • d rose shoes
  • rose shoes
  • adidas rose shoes
  • lebron james shoes
  • michael jordan jersey
  • nike shoes
  • lebron james shoes
  • kd shoes
  • kd shoes
  • Curry 1
  • Curry 1 Shoes
  • Stephen Curry 1
  • kd 7 shoes
  • kd 7
  • lebron shoes
  • cheap lebron james shoes
  • nike lebron shoes
  • lebron shoes
  • kyrie irving shoes
  • kyrie shoes
  • kyrie 1 shoes
  • irving shoes
  • lebron 12
  • lebron 12 shoes
  • lebron shoes
  • air max shoes
  • nike air max shoes
  • nike air max
  • durant jersey
  • kevin durant shoes
  • kd vii
  • kd 7
  • kobe bryant jersey
  • kobe bryant jerseys
  • kobe jerseys
  • bryant jerseys
  • adidas porsche shoes
  • adidas porsche design shoes
  • lebron james shoes
  • kobe shoes 2015
  • kobe shoes
  • kobe bryant shoes
  • kobe bryant shoes 2015
  • nike air shoes
  • nike air max shoes
  • cheap air max shoes
  • air max shoes
  • kd vii shoes
  • nba jerseys
  • herve leger
  • cheap herve leger
  • kd shoes
  • kevin durant shoes
  • cheap kd shoes
  • kobe bryant shoes
  • bryant shoes
  • kobe shoes
  • kobe shoes nba
  • cheap kobe shoes
  • kd shoes
  • kevin durant shoes
  • kevin durant shoes
  • kd 7 shoes
  • kevin durant shoes mvp
  • Griffin Shoes
  • Cheap Jordan Griffin Shoes
  • Jordan Griffin Shoes
  • Hyperdunk Shoes
  • porsche design shoes
  • adidas porsche design
  • adidas shoes
  • kevin bryant shoes
  • kd shoes store
  • kd 7
  • nba jerseys store
  • herve leger dresses
  • kobe shoes
  • kobe bryant shoes
  • kd shoes
  • kd sneaker
  • jeremy scott adidas
  • jeremy scott wings
  • jeremy scott shoes
  • kobe shoes 2015
  • js wings
  • lebron shoes
  • louis vuitton sale
  • louis vuitton handbags
  • louis vuitton bags
  • louis vuitton
  • lv handbags
  • lv bags
  • kobe shoes
  • kobe bryant shoes
  • kobe bryant shoes 2014
  • Blake Griffin Shoes
  • Jeremy Scott Wings 3.0
  • adidas wings 3.0
  • js wings 3.0
  • Kevin Durant Shoes
  • Los Angeles Clippers Jerseys
  • Toronto Raptors Jerseys
  • kd 6
  • kd 7
  • kobe 9
  • Kyrie 1
  • Nike Kyrie 1
  • Kyrie 1 Shoes
  • Kyrie Irving 1
  • SUPRA SKYTOP III
  • SUPRA CRUIZER
  • SUPRA CUBAN
  • SUPRA SOCIETY NS
  • SUPRA THUNDER HIGHTOP
  • SUPRA VULK LOW
  • SUPRA TK SOCIETY
  • SUPRA VAIDERS
  • WOMEN SUPRA SKYTOP II
  • WOMEN SUPRA TK SOCIETY
  • WOMEN SUPRA VAIDERS
  • KD 7 Women
  • Lebron 12
  • Lebron 10
  • Lebron 11
  • NIKE ROSHE RUN WOMENS
  • NIKE ROSHE RUN MESH WOMENS
  • NIKE ROSHE RUN PATTERN WOMENS
  • NIKE ROSHE RUN SLIP WOMENS
  • NIKE ROSHE RUN SUEDE WOMENS
  • NIKE ROSHE RUN KPU WOMENS
  • NIKE ROSHE RUN MENS
  • NIKE ROSHE RUN MESH MENS
  • NIKE ROSHE RUN PATTERN MENS
  • NIKE ROSHE RUN SLIP MENS
  • NIKE ROSHE RUN SUEDE MENS
  • Louis Vuitton SUNGLASSES
  • Louis Vuitton SCARVES
  • Louis Vuitton HATS
  • Louis Vuitton MEN
  • Louis Vuitton WOMEN
  • GUCCI MEN CASUAL SHOES
  • GUCCI MEN DRESS SHOES
  • Gucci Men Fashion Casual Shoes
  • Gucci Men Fashion Dress Shoes
  • Gucci Men High Top Shoes
  • Gucci Men Low Top Shoes
  • Gucci Men Sneakers
  • Gucci Women Boots
  • Gucci Women High Heels Shoes
  • Gucci Women High Top Shoes
  • Gucci Women Low Top Shoes
  • Gucci Women Pumps Shoes
  • Gucci Women Sandals
  • Gucci Women Slipper Shoes
  • Gucci Bags
  • Gucci Handbags
  • Gucci Clothing
  • Gucci Belts
  • Gucci Hats
  • Gucci Jewelry
  • Gucci Sunglasses
  • Gucci Wallets
  • Gucci Mens Hoodies
  • Gucci Mens Jacket
  • Gucci Mens Jeans
  • Gucci Mens Long T-Shirts
  • Gucci Mens Outwear
  • Gucci Mens Short T-Shirts
  • Gucci Mens Suit
  • Gucci Mens Sweater
  • Gucci Mens Waistcoat
  • Gucci Scarves
  • Gucci Ties
  • Gucci Womens Dress
  • Gucci Womens Hoodies
  • Gucci Womens Short Jeans
  • Gucci Womens Suit
  • Gucci Womens T-Shirts
  • Adult Baseball Bats
  • Fastpitch Softball Bats
  • Junior Big Barrel Baseball Bats
  • Senior Youth Baseball Bats
  • Slowpitch Softball Bats
  • Wood Baseball Bats
  • Youth Baseball Bats
  • Youth Big Barrel Baseball Bats
  • Yeezy 2
  • Yeezy 3
  • Yeezy 3 Shoes
  • Yeezy 350 Boost low
  • Yeezy Pure Boost
  • Adidas Kanye West Yeezy 3
  • Adidas Kanye West Yeezy 3 750 Boost
  • Adidas Kanye West Yeezy 3 750 Boost B35309
  • Adidas Kanye West x Yeezy 3 750 Boost
  • Copyright © 2010 El Tareeq all rights reserved Site is best viewed at 1024x768
    Powered by JCToday