replica watches for men panerai replica watches replica panerai watches copy watches fake rolex
إصدار: العدد 206 الصادر في نوفمبر 2022 ارشيف الطريق
إنهم يقتلون الكتاكيت
  
[HL_Advert]
 
بحث متقدم
استطلاع الرأي هذا الشهر عن
ونعتز بمشاركتك الايجابية في هذا الاستطلاع
مدير التحرير/ ثروت صموئيل
نظرة مسيحية لمشكلة التغير المناخي
Sunday Nov/27/2022
7:23:23 AM
تعليق ارسل لصديق
 

يا طفل المذود.. عفواً.. وعهداً

بقلم رئيس التحرير
د. ناجي يوسف

    يا طفل المذود في ذكرى ميلادك المجيد وبعد ألفي عام آتي إليك معتذراً عن خطايا وتعامل بني جنس البشر مع جلالك منذ مولدك وحتى الآن، فتفكيرنا يقف عاجزاً عن إدراك عظيم حبك وتضحيتك ونعمتك ورحمتك التي ذخرتها لنا نحن البشر الساقطين، وجحودنا وجمودنا وردود أفعالنا نحن الضالين تجاهك يا أكرم المرسلين ليندى لها الجبين.
    لقد جئت بخطة نجاة وخلاص وإكرام للمجرمين، جئت بخطة لمصر، وللكنيسة ولشعبك، وللعالم أجمع. لقد حبى المولى سبحانه وتعالى مصر من مكان ومكانة في الكتاب المقدس بعهديه لا يقترب منها سوى إسرائيل شعبه حسب الجسد، فلقد خلق المولى تبارك اسمه الجنة في موقعها الأول، وحبى مصر بأرض خصبة جميلة حتى قيل فيها كجنة الرب كأرض مصر، وكأنه سبحانه قد خلق جنتين إحدهما مصر، وكما لم يحفظ آدم وحواء الجنة الأولى وقد وكلهما عليها فخسراها، هكذا خسرنا نحن المصريين جنتنا في مصر، فما أبعد ما يكون وصف الجنة عن مصر فلقد دمر المصريون جمال مصر بازدحامهم، ومبانيهم وإهمالهم وإفسادهم في الأرض، ولم تعد أرض مصر كما كانت في خصوبتها ولم تعد الأرض تعطي قوتها، فجنة الرب، أرض مصر، تفتقر إلي أبسط المنتجات الزراعية ناهيك عن الصناعات والتكنولوجيا وغيرها. فإن كان الناس يعلمون أنه يوجد إما جنة أو نار فمصر أقرب للثانية من الأولى، فالأسعار نار، والأعصاب تحترق بالنار، والمباني مهما كانت أهميتها في مصر فلا تسلم من حريق النار، والفتن الطائفية والدينية تملأ أجواءها بالنار والاعتداءات على الكنائس تكون بفتح النار عليها أو إشعالها بالنار والصحافة والإذاعة والتليفزيون والفضائيات كلها تلقي بالنار على الكل والعالم يحترق والبقاء للأبرد.
    لقد كانت خطتك يا طفل المذود لمصر أن تكون بلد الأمن والأمان. فعندما حاول أعداء الحياة قتلك وأنت طفل صغير لم يختر لك المولى تبارك اسمه ولأمك العذراء التي اصطفاها وفضلها علي نساء العالمين سوى مصر لتلجأوا إليها، فأتيتم إليها فوجدتم كل الأمان، أما اليوم فيا طفل المذود عفواً يا سيدي، فأنت غير مقبول ولا مرحب بك في مصر بل أنت غير معروف عند جُل المصريين، فأولئك الذين آمنوا بك ويحملونك داخلهم ملفوظون مطرودون مذلون، تهاجم كنائسهم وبيوتهم وأشغالهم ويُسطى على محلاتهم ويجبر الضعفاء فيهم علي إنكارك والتجديف عليك، وتذاع في كل مكان التلاوات البينات التي تنفي كل ما علمته إيانا بل وتجردك من المسيح الحقيقي الذي هو أنت على مر العصور والأيام. فما أبعد الأمن والأمان عن هذا البلد فلقد أضحى رمزاً للرعب والخوف وعدم الاستقرار، فلم يعرف العالم كله تعبيرات كثيرة "كالجماعات الدينية المتطرفة" أو "الإرهابيين والإرهاب" أو "الكفرة والقردة والخنازير" إلا من مصر بلد الأمن والأمان، فأول الاعتداءات والمعارك الدينية حتى في الوطن العربي المعروف بتطرفه وهيجانه نبتت وبدأت من مصر وصُدرت إلي أقطار الأرض كلها، فالعقول المخططة للإرهاب الديني في العالم كله هي عقول مصرية وأكثر من نصف منفذي العمليات العسكرية الدينية هم من مصر وحدها والنصف الآخر من بقية العالم أجمع.
    لقد كانت خطتك لمصر يا طفل المذود أن تكون هي بلد الضيافة والشبع وحسن الجوار. فلقد أرسلت نبيك يوسف إلى مصر ليدبر حالها ويخزن خيراتها ويشبع العالم الجائع للقمة الخبز بواسطتها يومئذ، ونزل شعبك المختار أولاً بنزول خليلك إبراهيم وسارة زوجته، ثم بنزول أبي الأسباط يعقوب مع العبرانيين، ثم نزلت أنت يا أكرم الأكرمين، وكانت مصر لك وللجميع بلد الضيافة والشبع وحسن الجوار. لكن يا طفل المذود عفواً فالمصريون غرباء في بلادهم نزلاء في بيوتهم رعايا في بلادهم جوعى على موائدهم ليزداد فيها أطفال الشوارع وبنات الليل والغالبية العظمى تحت خط الفقر.
    باركت شعبها يا طفل المذود وقلت "مبارك شعبي مصر" فدعوت مصر شعبك وباركتهم ضمن ثلاثة من شعوب الأرض يوم قلت "مبارك شعبي مصر وعمل يدي أشور وميراثي إسرائيل" لكن يا طفل المذود عفواً لم تفهم مصر أن بركتها هي من خلال اتحادها بأشور وإسرائيل، وقالت عن نفسها أنها خير أمة أخرجت للناس فتعالت على أشور ورفضت إسرائيل وتمنت لو بإمكانها أن تلقي إسرائيل ومن هم وراء إسرائيل في مياه البحر، فجلبت على نفسها اللعنة دون البركة، والحيرة والقلق دون السلام والأمان والاطمئنان، وضيق ذات اليد بعد أن كانت واحدة من أغنى ممالك العالم وأكثرها رقياً وحضارة، ولازالت في عنادها وكبريائها وغرورها وتشامخها ترفض طريق البركة وتسرع في طريق الغي واللعنة.
    يا طفل المذود عفواً فلقد كانت خطتك كما أعلن كتابك العزيز الحكيم "أن يعرف المصريون الرب ويُعرف الرب في أرض مصر، قلت: "وهذه هي الحياة الأبدية أن يعرفوك أنت الإله الحقيقي وحدك ويسوع المسيح الذي أرسلته" لكن المصريين عرفوا السحرة والمنجمين والمجوس وآلهة كثيرة وأنبياء وخلفاء لكن لم يعرفوك أنت الإله الحقيقي وحدك بل أشركوا بك وقالوا عن أتباعك أنهم لمن المشركين.
    يا طفل المذود عفواً– لقد جئت لكنيستك معلناً عن نفسك أنك ملك بل أنت ملك الملوك ورب الأرض فملّكت غيرك عليها ولم تعد أنت الملك الوحيد على شعبك وكنيستك، فلقد سادنا سادة سوء وملك علينا ملك قاس فضاعت بهجة خلاصنا وتبدد ثمر الروح من حياتنا فما أقل المحبة والفرح والسلام وطول الأناة والوداعة والصبر والإيمان والصلاح والتعفف، وما أكثر ما هو عكسها في حياتنا.
    لقد جئت لكنيستك معلناً عن نفسك أنك رئيس الكهنة الأعظم فصار لنا كهنة ورؤساء للكهنة ونظار للكهنة وكهنة للكهنة ولم تعد أنت رئيسنا الوحيد، ولم تعد أنت العقل المدبر والمهيمن علي كنيستك ولم تعد أنت الرأس الذي يسمع ويرى ويتكلم لجسدك على الأرض، الكنيسة، بل أصبح لنا رؤوس كثيرة متضاربة في سمعها وكلامها ورؤيتها، فضللنا. وبعد أن اخترتنا لنفسك ملنا كل واحد إلى طريقه.
    لقد أعلنت عن نفسك أنك النبي الآتي إلى العالم وليس من قبلك أو بعدك أنبياء أُخر "لأنه ليس اسم آخر تحت السماء قد أعطي بين الناس به ينبغي أن نخلص" فأنت الذي "أعطيت اسماً فوق كل اسم فوق كل رياسة وسلطان وكل اسم يسمى في هذا الدهر والدهور الآتية لكي تجثوا باسمك أيها المسيح كل ركبة مما في السماء وما علي الأرض ومن تحت الأرض ويعترف كل لسان أنك أنت يا يسوع رب لمجد الله الآب" لكن يا طفل المذود عفواً فقد زاحمك أنبياء كثيرون ولم يكتفوا أن يضعوا أنفسهم في صفك وبجانبك بل أزاحوك بعيداً وتوجوا أنفسهم كأشرف المرسلين وختام النبيين مع أنهم لم يأتوا بنبوة واحدة أو معجزة واحدة أو تعاليم تسمو على تعاليمك أيها المعلم الصالح، لم يشفوا مريضاً واحداً وأنت كنت تجول تصنع خيراً وتشفي جميع المتسلط عليهم إبليس. جاءهم الأعمى فانصرف يتخبط في عماه فتولى كما جاء. جئت بالتسامح والعفو والغفران لمرتكبي الذنوب وجاءوا بالجلد والرجم والسيف وقطع الأرجل والأيدي، جئت بالسلام فتغنت الأرض والسماء بمجيئك فعلى الأرض السلام وبالناس المسرة، وجاءوا بالغزوات والحروب والسيوف والغنائم. أمرت بمحبة الأعداء ومباركة اللاعنين والإحسان إلي المسيئين إلينا ومضطهدينا وأمروا بإرهاب الأعداء وإخضاع الأمناء وإراقة الدماء وإذلال الأبرياء من أهل البلاد التي سطوا عليها واضطهدوا البنات والأبناء، فيا طفل المذود عفواً.
    يا طفل المذود عفواً، أعطيت كنيستك السلطان أن تدوس الحيات والعقارب وكل قوات العدو، وعدتهم أن من يمسهم يُمَس في حدقة عينه، أكدت لهم أنك تبني كنيستك وأبواب الجحيم لن تقوى عليها لكن كنيستك غسلت رجليها وخلعت ثيابها وخدعت نفسها بأن صدقت أنها نائمة وقلبها مستيقظ، ولم ترد أن تقم لتفتح لك لئلا توسخ رجليها، وفي كسل رفضت أن تلبس ثيابها وسلطانها فباتت تُداس بالأقدام من الحرس الطائف في المدينة، وحفظة الأسوار رفعوا ثيابها عنها، ولم تعد لها مكانة بين الناس، لم تعد مؤثرة لكنها معثرة، ولم تعد مُرهبة لكنها مذنبة وخائفة، فدخلت في الشقوق والمغاير فباتت تخشى من زائر الفجر والليل، وباتت تدفع الإتاوة والرشاوى لكل من يكشر لها عن أنيابه وباتت تساوم على الحق الإلهي، ففسد الملح ولم يعد يصلح لشيء إلا لأن يطرح خارجاً وأن يداس بالأقدام، وأنت الجبار من تتراءى في أتون النار صرت لها كالغريب الذي يميل ليبيت وكجبار لا يستطيع أن يخلص مع أنه من حضرتك تتزلزل الجبال، تذوب أمامك كالشمع يا سيد كل الأرض فيا طفل المذود عفواً.
   يا طفل المذود عفواً فقد صليت أن "نكون واحداً.." فأنت إلهنا الواحد، وخلاصنا واحد، ومعموديتنا واحدة، وجسدنا واحد،و مصيرنا واحد، وعدونا واحد، ورجاؤنا واحد، وانتظارنا واحد وهو أنت يا من ستأتي سريعاً، لكننا لسنا واحداً، بل انقسمنا إلى ملل ونحل وطوائف ومذاهب ومجامع وكنائس وفرائض وطقوس فتفتتنا ولم نعد نخيف إلا أنفسنا. نتكلم لأنفسنا، نختلف مع أنفسنا، نحب أنفسنا ونكره أنفسنا وصرنا كل شيء سوى أن نكون الواحد الذي طلبته من الآب السماوي لكي يعلم العالم أنه أرسلك. لذا فلا عجب فالعالم لا يعرفك ولا يعرف إرساليتك ولا يعرف من أرسلك، فيا طفل المذود عفواً.
   يا طفل المذود عفواً فقد وُلدت في ظلال الصليب، وصُلبت لأجل البشر جميعاً وهزمت الوسواس الخناس وجنوده في الصليب، أشهرتهم جهاراً ظافراً بهم، وضعت نفسك وأطعت حتى الموت موت الصليب، دفنت في باطن الأرض ثلاثة أيام ثم قمت منتصراً فبدلاً من أن يخر البشر عند قدميك مسبحين شاكرين لحسن صنيعك اختلفوا فيك فمنهم من ولد في حظيرة المسيحية ويعترفون أنك صلبت لأجلهم ويعلقون الصلبان على كنائسهم وبيوتهم وفي رقابهم ولكنهم لا يعرفونك كالمخلص الوحيد للبشرية، ومنهم من شعبك حسب الجسد من ظنك مصاباً مضروباً من الله ومذلولاً ولم يدركوا أنك مضروب لأجل معاصينا مسحوق لأجل آثامنا تأديب سلامنا عليك وبحبرك شفينا، ومنهم من يؤمنون أنه "ما صلبوه وما قتلوه ولكن شبه لهم" ومع أنهم لم يتفقوا على كيف شبه لهم، أو على من هو الذى اعتلى الصليب بدلاً منك حسب إيمانهم، ومن هو الذي ألقى المولى بشبهك عليه لكي يموت مكانك، إلا أنهم ينكرون صلبك، ويزدرون بمن يؤمنون بصليبك يا سيدي مع أنه هو "قوة الله للخلاص لكل من يؤمن" فيا طفل المذود عفواً.
    يا طفل المذود عفواً لأنك كنت خير مثل لابن إنسان عاش على الأرض وديعاً متواضعاً، قدوساً طاهراً، حنوناً متسامحاً، تركت لنا أروع مثال فأنت لم تنتقم لنفسك يوماً من عدو ولم تأمر بقتل من اختلف معك، لم تعبس ولم تحول وجهك عن سائل جاء ليطلب عونك ورحمتك، ما رددت مسكيناً سعى إليك، ما قلت شيئاً وتراجعت عنه، لم تنقض عهدك ولم تغير ما خرج من شفتيك ولم ترجع عن كلامك، ومع كل هذا نحن لم نقدرك قدر حقك، ورفع العالم غيرك من المصلحين والقادة إلى مقام أسمى منك، فيا طفل المذود عفواً!
    أخيراً أقول لجلالك، يا طفل المذود عهداً، أقطعه على نفسي ويقطعه معي كل من أحبك وأسلم وجهه إليك وظفر بغفرانك وحياتك الأبدية، لن نسكت أو نخرس عن أن ننادي بجلالك أنك المخلص الوحيد للبشرية، وأن من لم يؤمن بك وبصليبك لن يرى الحياة الأبدية بل يمكث عليه غضب الله وأنك أنت وحدك الشفيع والوسيط بين الله والناس من ستقُبل شفاعتك وحدك يوم الدين، يوم لا ينفع مال ولا بنون، وأن من آمن بك فلن يرى الموت إلى الأبد. عهداً لك يا سيدي أنني لن أُساوم علي حقك في الأرض فأنت الحق الوحيد في هذه الحياة، بل أنت هو الطريق والحق والحياة، عهداً لك يا سيدي أننا لن نخاف فإن كان الله معنا فمن علينا فلا يستطيع أحد أن يوقع بنا ليؤذينا فلن يكون لأحد سلطان علينا إن لم يكن قد أعطي من فوق، فلن نسكت ولن ندعك تسكت حتى يخرج حقك مثل الظهيرة فيعرف المصريون الرب ويعرف الرب في أرض مصر وتجثو كل ركبة ويعترف كل لسان "أراد أو لم يرد، آمن أو لم يؤمن، قبل أو رفض" أنك أنت يا طفل المذود رب الأرباب الجالس علي كرة الأرض والمتسلط في مملكة الناس.
   يا طفل المذود في ذكرى ميلادك اقبل اعتذارنا، واضمن تعهداتنا وأبرئ أرضنا وارحم مصرنا وطهر ذنوبنا واهد قادتنا ورؤساءنا وأنر بوجهك علينا وعلى أولادنا.

 
 
nora
Thanks a lot
1/20/2010 11:05:00 PM
The article is so impressive. I have been reading the newspaper and i always feel i want to thank the writer and all the people in the newspaper for your hard work and bringing us all the good news.
امال
شكرا
1/20/2010 11:17:14 PM
مقال رائع
الغريب
وأنا أيضاً أتعهد
1/21/2010 4:27:21 PM
دكتور ناجى أنت دائماً تكتب وتعبر عما فى صدورنا. وأنا أيضاً أتعهد معك بكل ما تعهدت به لطفل المذود وأيضاً أطلب منه أن يضمن تعهداتى له لأننى ضعيف فى نفسى لكنى قوى فى المسيح.
unknown
lmfvwgf@gmail.com
5/20/2021 1:00:32 PM
I truly wanted to post a word so as to say thanks to you for those splendid pointers you are posting on this site. My prolonged internet lookup has finally been rewarded with good facts and techniques to go over with my family. I would admit that most of us site visitors actually are really blessed to exist in a notable site with so many brilliant individuals with very beneficial opinions. I feel somewhat blessed to have seen your site and look forward to plenty of more entertaining moments reading here. Thanks again for a lot of things. air jordan 1 http://www.jordan1shoes.us
http://www.supremeclothings.us.com
ejqdtbfb@gmail.com
5/22/2021 5:49:34 AM
I have to voice my gratitude for your kindness in support of those people who actually need help with the concern. Your real dedication to getting the message all-around had become exceptionally productive and has surely encouraged girls much like me to realize their targets. This warm and helpful suggestions can mean so much a person like me and a whole lot more to my colleagues. Many thanks; from everyone of us.
http://www.kobebasketballshoes.net
yhwyaabjhk@gmail.com
5/23/2021 10:30:18 PM
I in addition to my pals appeared to be reviewing the excellent key points found on your web blog then all of the sudden developed a terrible suspicion I never expressed respect to you for those strategies. My men had been totally thrilled to learn all of them and have now definitely been using these things. I appreciate you for truly being considerably thoughtful as well as for having this form of ideal subjects most people are really desirous to learn about. Our honest apologies for not expressing gratitude to earlier.
http://www.cheapjordan.us
uycxshqy@gmail.com
5/25/2021 4:03:24 PM
I simply wanted to post a small note to express gratitude to you for some of the wonderful recommendations you are showing on this website. My extended internet research has finally been honored with good facts and techniques to exchange with my great friends. I d say that most of us website visitors actually are extremely endowed to dwell in a notable website with very many perfect professionals with good opinions. I feel somewhat fortunate to have discovered the web page and look forward to really more fun moments reading here. Thanks once more for all the details.
http://www.supremeclothing.us.org
vikpoio@gmail.com
5/29/2021 1:51:32 AM
I would like to convey my passion for your generosity giving support to persons who require guidance on this important field. Your very own dedication to passing the solution all through became amazingly informative and has really enabled others much like me to reach their goals. Your informative instruction can mean a lot a person like me and far more to my colleagues. Thanks a ton; from each one of us.
http://www.goldengoosesneakers.us.com
dbzjvikfxr@gmail.com
5/30/2021 6:39:29 PM
Im also commenting to let you be aware of of the fine encounter my daughter obtained browsing your web site. She discovered so many things, including what its like to have an awesome giving mindset to get a number of people really easily master several advanced topics. You truly exceeded our expectations. Thank you for imparting such practical, trustworthy, educational and also cool guidance on this topic to Emily.
http://www.jordan1shoes.us
ownzwxjaow@gmail.com
6/1/2021 10:00:57 AM
A lot of thanks for your own hard work on this web site. My niece loves engaging in investigation and its easy to see why. Most people hear all relating to the dynamic means you make useful suggestions on your website and therefore inspire participation from the others on the theme while our own daughter is certainly starting to learn so much. Have fun with the remaining portion of the new year. Youre doing a first class job.
http://www.offwhite.us.com
ddhsctb@gmail.com
6/3/2021 4:53:52 AM
Thanks a lot for providing individuals with an extraordinarily terrific possiblity to read critical reviews from here. It is usually very beneficial plus stuffed with fun for me and my office acquaintances to search your blog no less than 3 times every week to read through the newest guides you have got. Not to mention, Im so actually pleased with the attractive pointers you give. Selected 4 areas in this posting are truly the most efficient Ive had.
http://www.jordanshoes.us
embetysbyr@gmail.com
6/5/2021 1:09:54 AM
I want to convey my love for your kindness in support of folks that really need help with the field. Your very own dedication to passing the solution throughout had been definitely valuable and have regularly allowed individuals like me to get to their dreams. Your own valuable tutorial entails a lot a person like me and a whole lot more to my peers. Thank you; from everyone of us.
http://www.curry-6.us
zocgrelikqm@gmail.com
6/6/2021 8:24:35 PM
I simply wanted to post a quick comment so as to thank you for these wonderful information you are giving out on this website. My considerable internet look up has at the end of the day been compensated with reliable ideas to go over with my partners. I d claim that most of us readers are quite blessed to be in a fabulous place with so many outstanding individuals with great advice. I feel somewhat lucky to have come across your webpages and look forward to some more exciting times reading here. Thanks once again for all the details.
http://www.supremes-clothing.com
lapnibxcuv@gmail.com
6/8/2021 1:23:08 PM
I am glad for commenting to let you understand what a perfect encounter my cousins girl obtained studying yuor web blog. She learned too many issues, with the inclusion of how it is like to have an ideal helping spirit to have many others without hassle know several complicated issues. You truly exceeded her desires. Many thanks for presenting the informative, healthy, revealing not to mention unique guidance on this topic to Kate.
http://www.chromehearts.com.co
wubpteoo@gmail.com
6/10/2021 9:36:46 AM
I not to mention my guys ended up viewing the excellent strategies from your web page and then at once developed an awful suspicion I never expressed respect to the web blog owner for those techniques. These boys appeared to be warmed to read them and have in effect truly been taking pleasure in these things. We appreciate you getting considerably kind and for using variety of superior guides millions of individuals are really desirous to be informed on. Our own honest regret for not expressing appreciation to sooner.
http://www.lebron18shoes.us
slkhjzuoiit@gmail.com
6/12/2021 3:50:44 AM
I enjoy you because of all of your work on this web site. My niece take interest in doing investigations and it is easy to understand why. Almost all hear all of the dynamic medium you provide practical steps by means of the website and attract contribution from others on that topic while our favorite daughter is certainly studying a whole lot. Enjoy the remaining portion of the new year. You are always conducting a glorious job.
http://www.kobebasketballshoes.net
acfcqpvvj@gmail.com
6/13/2021 10:32:48 PM
Needed to write you that very small observation so as to thank you so much yet again for all the gorgeous knowledge you have shown here. It is surprisingly open-handed of people like you to supply unreservedly just what some people would have supplied as an e-book to generate some profit for their own end, especially given that you could possibly have done it if you ever desired. The points likewise acted to be the easy way to be sure that other people online have the identical zeal much like my own to find out a lot more on the topic of this condition. I am certain there are numerous more pleasant sessions up front for those who scan through your blog post.
bmatskpfk@gmail.com
chrome hearts
6/15/2021 11:18:56 PM
I must express my admiration for your kindness in support of those people who need help on this important subject. Your very own commitment to passing the message across was extremely beneficial and have always enabled individuals like me to realize their targets. Your own valuable advice indicates this much a person like me and far more to my peers. Many thanks; from all of us.
hladbezcxxe@gmail.com
jordan 11
6/17/2021 6:13:02 PM
I needed to write you the little remark just to say thanks the moment again for your remarkable advice you have discussed in this article. It has been certainly unbelievably generous with people like you to present without restraint all many individuals could possibly have offered for an ebook to make some money for their own end, certainly seeing that you might well have tried it in the event you desired. The guidelines as well served to be the great way to be certain that most people have similar dreams just like my own to find out great deal more with respect to this problem. I know there are millions of more enjoyable occasions ahead for those who go through your site.
bcrtsloni@gmail.com
stone island sale
6/19/2021 12:41:27 PM
I would like to show some appreciation to the writer for rescuing me from this particular setting. Right after researching throughout the internet and obtaining suggestions that were not helpful, I was thinking my entire life was done. Existing without the presence of solutions to the problems youve resolved by means of this website is a critical case, as well as the ones that might have negatively affected my career if I hadnt noticed your site. Your personal capability and kindness in taking care of all the stuff was excellent. I am not sure what I wouldve done if I hadnt discovered such a point like this. I can also at this moment relish my future. Thanks a lot so much for the professional and result oriented guide. I wont think twice to propose your web site to any person who would like counselling about this issue.
  • Curry 1
  • Stephen Curry Shoes
  • curry one
  • kd shoes
  • KD 8
  • air jordan 11
  • kyrie 1
  • supra shoes
  • gucci shoes
  • supra shoes
  • Stephen Curry Jerseys
  • lebron shoes
  • Nike Huarache
  • Asics Shoes
  • kd shoes
  • Curry 1
  • kevin durant shoes
  • kyrie 1 shoes
  • Giuseppe Zanotti Shoes
  • kyrie irving shoes
  • kyrie shoes
  • kobe 10
  • irving shoes
  • kobe 10 shoes
  • Kanye West Shoes
  • kobe shoes
  • Kevin Durant Shoes
  • curry one
  • curry one
  • Curry Shoes
  • Baseball Bats
  • kobe bryant shoes
  • lebron james shoes
  • Asics Gel Kayano
  • Kanye Shoes
  • lebron 12
  • Curry One
  • nike lebron shoes
  • supra footwear
  • Nike Air Huarache
  • Nike Huarache
  • Asics Running Shoes
  • Kobe Shoes
  • Harden Shoes
  • KD Shoes
  • Under Armour Shoes
  • Curry Basketball Shoes
  • Curry Shoes
  • Harden Shoes Sale
  • Yeezy Shoes
  • Harden 1
  • Gucci Shoes Men
  • Nike Roshe Run
  • Curry Shoes MVP
  • Under Armour Shoes
  • Asics Shoes
  • Louis Vuitton Handbags
  • Roshe Run Shoes
  • Curry 2
  • curry one
  • Gel Kayano
  • KD 2016
  • James Harden Shoes
  • Roshe Run
  • Roshe Run
  • Air Huarache
  • Asics Gel
  • West Shoes
  • curry one
  • Nike Roshe Run
  • Curry MVP Shoes
  • KD Shoes
  • Stephen Curry Shoes
  • Roshe Run Women
  • supra skytop shoes
  • Cheap Asics Shoes
  • Nike Kevin Durant Shoes
  • Roshe Run Shoes
  • Stephen Curry 1
  • Roshe Run cheap
  • Curry 1 Shoes
  • Adidas Air Yeezy
  • Curry Jerseys
  • KD Shoes 2016
  • Curry Shoes
  • Cheap Gucci Shoes
  • Curry Shoes 2015
  • Stephen Curry Shoes
  • Harden 1 Shoes
  • James Harden Shoes
  • curry one
  • James Harden Shoes For Sale
  • Cheap Baseball Bats
  • Harden Shoes
  • Nike Roshe Run Shoes
  • Asics Gel
  • Kanye West Shoes
  • Stephen Curry Shoes
  • Asics Kayano
  • Kevin Durant Shoes
  • LV Handbags
  • Asics Gel Shoes
  • Nike KD 8
  • Roshe Run Shoes
  • Cheap Yeezy Shoes
  • Curry Shoes MVP
  • Discount Roshe Run
  • Giuseppe Zanotti
  • Air Yeezy Shoes
  • Cheap Stephen Curry Shoes
  • Curry Shoes
  • Stephen Curry Shoes
  • Cheap Curry Shoes
  • UA Curry Shoes
  • Cheap Huarache Run Shoes
  • Cheap Curry Shoes
  • Under Armour Shoes
  • Nike Shoes
  • Stephen Curry Jersey
  • Curry Shoes
  • James Harden 1
  • Baseball Bats For Sale
  • Under Armour
  • Roshe Run Online
  • Cheap KD 8
  • Under Armour Curry Shoes
  • Gucci Shoes Women
  • skytop shoes
  • salomon shoes
  • Stephen Curry Shoes 2015
  • Air Huarache
  • Louis Vuitton Bags
  • Curry Shoes
  • Salomon Trail Running Shoes
  • kobe x
  • Kobe 10
  • Nike Harden Shoes
  • Asics Running Shoes
  • Yeezy Shoes Sale
  • Salomon Running Shoes
  • Curry 1
  • Baseball Bats Outlet
  • Yeezy Shoes
  • LV Outlet
  • Cheap Harden 1
  • lebron james shoes
  • Huarache Run Shoes
  • Curry Basketball Shoes
  • Curry Jersey
  • Nike Huarache Shoes
  • KD 8
  • lebron shoes
  • kobe bryant shoes
  • Giuseppe Zanotti Outlet
  • kobe shoes
  • kevin durant shoes
  • Cheap Curry Shoes
  • Asics Gel Lyte
  • Trail Running Shoes
  • West Shoes
  • Baseball Bats Store
  • Huarache Shoes
  • Nike KD 8
  • Stephen Curry Shoes
  • Curry One Mvp
  • Running Shoes
  • Gucci Outlet
  • Stephen Curry 1
  • Curry Basketball Shoes
  • Curry 1
  • james shoes
  • nike lebron james shoes
  • Nike Harden Shoes
  • Cheap Curry Jersey
  • Asics Shoes
  • Air Yeezy Shoes Sale
  • Curry Shoes Outlet
  • Yeezy Shoes Sale
  • Air Huarache Shoes
  • Discount LV Bags
  • Stephen Curry Shoes UA
  • Cheap Nike Huarache
  • KD 8
  • Baseball Bat
  • kobe 10
  • kd 7 shoes
  • Louis Vuitton Outlet
  • kd 7
  • Giuseppe Zanotti Design
  • kd shoes
  • cheap Roshe Run
  • Asics Gel Nimbus
  • Stephen Curry Basketball Shoes
  • Roshe Run Sale
  • Giuseppe Zanotti Sale
  • Nike Kobe Shoes
  • Roshe Run Women
  • Gucci Outlet
  • Under Armour Basketball Shoes
  • Gucci Shoes Sale
  • Harden Shoes
  • Air Yeezy Shoes
  • Under Armour Store
  • Baseball Bats Sale
  • Air Yeezy
  • Roshe Run Men
  • Air Yeezy Shoes
  • Asics Shoes Women
  • Asics Gel Kayano
  • Discount KD 8
  • UA Curry Shoes
  • Huarache Shoes
  • Curry Shoes Store
  • Curry Jersey Sale
  • jordan 11
  • jordan retro 11
  • Curry basketball Shoes
  • retro 11
  • Curry 2 Shoes
  • nike jordan 11
  • Nike Air Yeezy Shoes
  • nike air jordan
  • Asics Gel Sale
  • Stephen Curry Jersey sale
  • jordan retro
  • air jordans
  • jordan 11 low
  • Curry Shoes
  • air jordan shoes
  • Discount Air Yeezy Shoes
  • curry 1
  • Stephen Curry Shoes
  • UA Curry Shoes
  • Under Armour curry one
  • James Harden Shoes
  • Stephen Shoes
  • New Curry Shoes
  • Steph Curry 1
  • Asics Shoes Sale
  • Nike Kevin Shoes
  • James Harden Shoes 2015
  • Harden Shoes 2015
  • Nike Roshe Run
  • Asics Shoes Men
  • Roshe Run
  • kobe 10 shoes
  • Stephen Curry Shoes
  • kobe shoes
  • kobe bryant shoes
  • Air Huarache Run
  • kevin durant shoes
  • Yeezy Shoes
  • kd shoes
  • kobe basketball Shoes
  • kobe bryant shoes
  • kobe shoes 2015
  • Nike Harden Shoes
  • Nike James Harden Shoes
  • Harden Shoes For sale
  • kevin shoes
  • Giuseppe Shoes
  • Harden Shoes Sale
  • durant shoes
  • Curry Shoes
  • Kevin Durant Shoes
  • kobe x shoes
  • nike kyrie 1
  • nike free shoes
  • nike free run
  • kd shoes 2015
  • kyrie shoes
  • kyrie irving shoes
  • kobe 10 shoes
  • lebron james jerseys
  • lebron jerseys
  • kobe 10
  • kyrie 1 shoes
  • Zanotti Shoes
  • Huarache Run Women
  • kyrie 1
  • nike free 5.0
  • nike free 5
  • kobe shoes
  • nike Yeezy Shoes
  • KD Shoes
  • kd 8
  • kobe jersey
  • Cheap kobe jersey
  • adidas rose shoes
  • derrick rose shoes
  • Giuseppe Zanotti Store
  • lebron james shoes
  • russell westbrook shoes
  • westbrook shoes
  • Huarache Run Men
  • russell shoes
  • Air Huarache Sale
  • jordan westbrook shoes
  • lebron james jersey
  • kyrie irving shoes
  • nike kyrie 1
  • Nike Huarache Sale
  • cheap kyrie 1
  • michael jordan jerseys
  • jordan jerseys
  • michael jerseys
  • kevin durant jersey
  • kd jersey
  • kevin jersey
  • kobe bryant jerseys
  • kobe bryant jersey
  • james jerseys
  • cheap lebron jerseys
  • d rose shoes
  • rose shoes
  • lebron james jerseys
  • lebron jersey
  • james jersey
  • d rose shoes
  • rose shoes
  • adidas rose shoes
  • lebron james shoes
  • michael jordan jersey
  • nike shoes
  • lebron james shoes
  • kd shoes
  • kd shoes
  • Curry 1
  • Curry 1 Shoes
  • Stephen Curry 1
  • kd 7 shoes
  • kd 7
  • lebron shoes
  • cheap lebron james shoes
  • nike lebron shoes
  • lebron shoes
  • kyrie irving shoes
  • kyrie shoes
  • kyrie 1 shoes
  • irving shoes
  • lebron 12
  • lebron 12 shoes
  • lebron shoes
  • air max shoes
  • nike air max shoes
  • nike air max
  • durant jersey
  • kevin durant shoes
  • kd vii
  • kd 7
  • kobe bryant jersey
  • kobe bryant jerseys
  • kobe jerseys
  • bryant jerseys
  • adidas porsche shoes
  • adidas porsche design shoes
  • lebron james shoes
  • kobe shoes 2015
  • kobe shoes
  • kobe bryant shoes
  • kobe bryant shoes 2015
  • nike air shoes
  • nike air max shoes
  • cheap air max shoes
  • air max shoes
  • kd vii shoes
  • nba jerseys
  • herve leger
  • cheap herve leger
  • kd shoes
  • kevin durant shoes
  • cheap kd shoes
  • kobe bryant shoes
  • bryant shoes
  • kobe shoes
  • kobe shoes nba
  • cheap kobe shoes
  • kd shoes
  • kevin durant shoes
  • kevin durant shoes
  • kd 7 shoes
  • kevin durant shoes mvp
  • Griffin Shoes
  • Cheap Jordan Griffin Shoes
  • Jordan Griffin Shoes
  • Hyperdunk Shoes
  • porsche design shoes
  • adidas porsche design
  • adidas shoes
  • kevin bryant shoes
  • kd shoes store
  • kd 7
  • nba jerseys store
  • herve leger dresses
  • kobe shoes
  • kobe bryant shoes
  • kd shoes
  • kd sneaker
  • jeremy scott adidas
  • jeremy scott wings
  • jeremy scott shoes
  • kobe shoes 2015
  • js wings
  • lebron shoes
  • louis vuitton sale
  • louis vuitton handbags
  • louis vuitton bags
  • louis vuitton
  • lv handbags
  • lv bags
  • kobe shoes
  • kobe bryant shoes
  • kobe bryant shoes 2014
  • Blake Griffin Shoes
  • Jeremy Scott Wings 3.0
  • adidas wings 3.0
  • js wings 3.0
  • Kevin Durant Shoes
  • Los Angeles Clippers Jerseys
  • Toronto Raptors Jerseys
  • kd 6
  • kd 7
  • kobe 9
  • Kyrie 1
  • Nike Kyrie 1
  • Kyrie 1 Shoes
  • Kyrie Irving 1
  • SUPRA SKYTOP III
  • SUPRA CRUIZER
  • SUPRA CUBAN
  • SUPRA SOCIETY NS
  • SUPRA THUNDER HIGHTOP
  • SUPRA VULK LOW
  • SUPRA TK SOCIETY
  • SUPRA VAIDERS
  • WOMEN SUPRA SKYTOP II
  • WOMEN SUPRA TK SOCIETY
  • WOMEN SUPRA VAIDERS
  • KD 7 Women
  • Lebron 12
  • Lebron 10
  • Lebron 11
  • NIKE ROSHE RUN WOMENS
  • NIKE ROSHE RUN MESH WOMENS
  • NIKE ROSHE RUN PATTERN WOMENS
  • NIKE ROSHE RUN SLIP WOMENS
  • NIKE ROSHE RUN SUEDE WOMENS
  • NIKE ROSHE RUN KPU WOMENS
  • NIKE ROSHE RUN MENS
  • NIKE ROSHE RUN MESH MENS
  • NIKE ROSHE RUN PATTERN MENS
  • NIKE ROSHE RUN SLIP MENS
  • NIKE ROSHE RUN SUEDE MENS
  • Louis Vuitton SUNGLASSES
  • Louis Vuitton SCARVES
  • Louis Vuitton HATS
  • Louis Vuitton MEN
  • Louis Vuitton WOMEN
  • GUCCI MEN CASUAL SHOES
  • GUCCI MEN DRESS SHOES
  • Gucci Men Fashion Casual Shoes
  • Gucci Men Fashion Dress Shoes
  • Gucci Men High Top Shoes
  • Gucci Men Low Top Shoes
  • Gucci Men Sneakers
  • Gucci Women Boots
  • Gucci Women High Heels Shoes
  • Gucci Women High Top Shoes
  • Gucci Women Low Top Shoes
  • Gucci Women Pumps Shoes
  • Gucci Women Sandals
  • Gucci Women Slipper Shoes
  • Gucci Bags
  • Gucci Handbags
  • Gucci Clothing
  • Gucci Belts
  • Gucci Hats
  • Gucci Jewelry
  • Gucci Sunglasses
  • Gucci Wallets
  • Gucci Mens Hoodies
  • Gucci Mens Jacket
  • Gucci Mens Jeans
  • Gucci Mens Long T-Shirts
  • Gucci Mens Outwear
  • Gucci Mens Short T-Shirts
  • Gucci Mens Suit
  • Gucci Mens Sweater
  • Gucci Mens Waistcoat
  • Gucci Scarves
  • Gucci Ties
  • Gucci Womens Dress
  • Gucci Womens Hoodies
  • Gucci Womens Short Jeans
  • Gucci Womens Suit
  • Gucci Womens T-Shirts
  • Adult Baseball Bats
  • Fastpitch Softball Bats
  • Junior Big Barrel Baseball Bats
  • Senior Youth Baseball Bats
  • Slowpitch Softball Bats
  • Wood Baseball Bats
  • Youth Baseball Bats
  • Youth Big Barrel Baseball Bats
  • Yeezy 2
  • Yeezy 3
  • Yeezy 3 Shoes
  • Yeezy 350 Boost low
  • Yeezy Pure Boost
  • Adidas Kanye West Yeezy 3
  • Adidas Kanye West Yeezy 3 750 Boost
  • Adidas Kanye West Yeezy 3 750 Boost B35309
  • Adidas Kanye West x Yeezy 3 750 Boost
  • Copyright © 2010 El Tareeq all rights reserved Site is best viewed at 1024x768
    Powered by JCToday